گزارش بازدید میدانی از منطقه سه راه امین حضور توسط دکتر محمد یونسی عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری وتلفن همراه تهران

14 آبان 1402

 

 http://younesi.professora.ir/uploads/user2490/1699193470ششششش.jpghttp://younesi.professora.ir/uploads/user2490/1699193657ششششیییی.jpghttp://younesi.professora.ir/uploads/user2490/1699193688ددددددد.jpg

گزارش بازدید میدانی از منطقه سه راه امین حضور توسط دکتر محمد یونسی عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری وتلفن همراه تهران

 سابقه:

با توجه به استقرار بیش از یک سال هیئت مدیره جدید در اتحادیه موصوف و وجود خلاء در بازدیدهای میدانی از کسبه دارای مجوز تحت پوشش در نقاط مختلف تهران و ایجاد فاصله بین صف و ستاد در صنف صوت و تصویر برای اولین بار به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و عضو هیئت مدیره مبادرت به بازدید میدانی و سیستماتیک از محله امین حضور تهران نمودم. به نظر می‌رسد عدم وجود چنین بازدیدهایی در هیئت مدیره گذشته نیز ملموس بوده و منجر به نگرش منفی اعضای تحت پوشش مبنی بر عدم توجه به آنها و نبودن گوش شنوا برای شنیدن موارد و مشکلات آنان شده بود.

فعالیت‌های انجام شده همان طور که عنوان شد این اولین بازدید میدانی از واحدهای صنفی پس از استقرار هیئت مدیره جدید بوده که نتایج آن در قالب موضوعات: معایب ، نواقص و محاسن به شرح ذیل اعلام می‌گردد .

الف )محاسن :

1- وجود گردش مالی و خرید و فروش کلان کالاهای صوتی و تصویری و لوازم خانگی که محله امین حضور را به یکی از مراکز مهم داد و ستد چنین کالاهایی در کشور تبدیل نموده که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای کنترل بازار و کمک به دولت و دستگاه‌های اجرایی در جهت رعایت حقوق کسبه و مصرف کنندگان باشد . (به عنوان مثال برابر اعلام کسبه حدود ۵۰ درصد حجم خرید و فروش کولر ایران در این محله انجام می‌شود) .

 2- وجود افراد بسیار با تجربه و با سابقه در این محله که تجربیات آنان بسیار می‌تواند در پیشبرد اهداف اتحادیه به کار آید.

ب) معایب :

1- ارتباط ضعیف کسبه با اتحادیه و حضور نامناسب آنان در اتحادیه . 

2- عدم مراجعه حضوری و میدانی اعضای هیئت مدیره برای سرکشی به صنوف تحت پوشش . 

3- اطلاعات ضعیف دارندگان جواز و فروشندگان از قوانین مالیاتی 

4- اطلاعات ضعیف کسبه در مورد قوانین مربوط به اخذ جواز، نوع جواز، مالیات تعلق گرفته به هر صنف بر اساس مقررات مرتبط . (‎به عنوان مثال واحد های صنفی وجود دارند که در حال فروش کالاهای صوتی تصویری هستند ولی جواز لوازم خانگی نیز دارند به همین دلیل مالیات تعلق گرفته به آن ها دو برابر مالیات صنف صوتی و تصویری محاسبه و اخذ شده است) . 

5- عدم شناسایی بزرگان هر صنف در محل های فروشگاهی لوازم صوتی و تصویری در تهران که می توان از آنان برای پل ارتباطی قوی بین اتحادیه و کسبه استفاده نمود .‎

‏‎ج) نواقص :

1- ایجاد فروشگاه معظم و بزرگ مانند سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی که با پرداخت وام کم بهره و فروش چکی کالاها به مردم باعث رکود کسب و کار در خرده فروشی های سراسر کشور گردیده است 

2- باز شدن بازارچه های مرزی و سرازیر شدن کالاهای آنها که منجر به رکود شدید کسب و کار میگردد 

3- تشویق مسئولین اداره مالیات که اگر کسبه توان پرداخت ندارند کار را تعطیل کنند که به کرات توسط مسئولین به کسبه عنوان گردیده است 

4- فروش چکی و اقساطی کالاها به مردم که با اخذ سود خارج از عرف و مقررات از مردم با توان مالی ضعیف گردیده که منجر به اجحاف فراوان در حقوق مصرف کنندگان می شود . 

5- اخذ تقریبا دو برابر پول اجناس با فروش چکی و قسطی از مردم که از مصادیق فروش غیرقانونی بوده و باید توسط مسئولین سازمان تعزیرات حکومتی و سایر مبادی پیگیری گردد .

‏‎6- اعطای امتیازات ویژه به فروشگاه های عمده مانند سرای ایرانی و شهر فرش به عنوان نمونه خرید دین، معافیت مالیاتی و غیره که این امتیازات به کسبه ی خرده فروش تعلق نگرفته و عملا امکان رقابت اقتصادی را از کسبه سلب نموده است. 

7- اخذ مالیات سرسام آور از کسبه ی خرده فروش که منجر به رکود بیشتر کسب و کار آنان شده است .شرکت های عمده لوازم خانگی با تبلیغ تولید لوازم خانگی به صورت سوری هم خود تولید نمی کنند هم جلوی واردات قانونی را گرفته و باعث افزایش شدید قیمت و کمبود کالا در بازار می شوند . 

8- در بسیاری از موارد کالاهای فروش رفته ایرانی بوده ولی مالیات کالاهای خارجی از کسبه اخذ گردیده است. 

9- عدم وجود محیط مناسب برای کسب و کار و چیدمان نامناسب مغازه ها در محله امین حضور و ازدحام غیر قابل کنترل و نبود امکانات رفاهی برای خانواده ها باعث کاهش مراجعه مردم به محل های خرید گردیده است.

‏‎به نظر می رسد با ادامه ی روند کنونی، ضعف بیشتر مالی کسبه نمود پیدا کرده و در نتیجه کوچک شدن مغازه ها ، کاهش قدرت مالی در خرید و فروش کسبه، افزایش انگیزه برای خرید کالاهای قاچاق به جای سود آور نبودن کالاهای مجاز و قانونی و درنهایت سوق یافتن توان مالی به بازارهای دیگر مانند خرید و فروش ملک ، طلا و ارز و غیره ،در نتیجه ایجاد تورم شدید در سایر بازارها و رکود اقتصادی فراوان در کشور منجر خواهد شد .

‏‎لذا به منظور جلوگیری از روند راهکار های زیر پیشنهاد می شود :

پیشنهاد:   

۱-ایجاد کارگروه های آموزش در محل اتحادیه برای صنوف به منظور آگاه سازی آنان از قوانین صنفی و مالیاتی و مقررات مربوط به اخذ جواز، 

۲-اعطای امتیازات واگذار شده به فروشگاهای بزرگ مانند شهر فرش به کسبه ی خرده پا مانند امتیاز خرید دین، معافیت مالیاتی و غیره با برگزار کردن جلسات متعدد با مسئولین وزارت صمت و سایر دستگاه دولتی . 

۳- مناسب سازی و چیدمان مبلمان شهری و ایجاد امکانات رفاهی برای حضور بیشتر خانواده ها با تعامل مناسب باشهرداری تهران .

۴- تقویت ارتباط بین اتحادیه و صنف (صف و ستاد) با تشویق کسبه به حضور در اتحادیه . 

۵- بازدید های میدانی بیشتر توسط اعضای هیئت مدیره اتحادیه و همچنین شناسایی افراد بانفوذ در هر محل و استفاده از آنان به عنوان پل ارتباطی اتحادیه و صنف .

۶ - پیگیری لازم توسط اعضای هیئت مدیره برای کاهش مالیات کسبه و واقعی شدن آن با توجه به معایب و نواقص یاد شده با جلسات متعدد با مسئولین امور مالیاتی تهران.

لذا موارد جهت طرح در جلسه هیئت مدیره صنف اتحادیه صوتی تصویری، تلفن همراه تهران و اخذ تصمیمات مناسب در این خصوص اعلام میگردد .

 

                                                                                                            دکتر محمد یونسی                                                                                   عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی،تصویری و تلفن همراه تهران

#لوازم_خانگی #بازدید_میدانی #دکتر_محمد_یونسی #اتحادیه_صوتی_تصویری #تهران #هیئت_مدیره #صنف_لوازم_خانگی #همراه_تهران #سه_راه_امین #تجارت #بازار #محصولات #تجهیزات #کالاهای_خانگی #تجارت_محلی #صنعت_لوازم_خانگی #گردهمایی #کسب_و_کار #معرفی_محصولات #بازاریابی #صنعتی #منطقهٔ_تهران

ارسال دیدگاه

خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم